Internet w biznesie: kiedyś i dziś

Obecnie większość przedsiębiorców nie wyobraża sobie prowadzenia swojego biznesu bez Internetu. Dzięki niemu mamy wiele możliwości czy to promocji naszej działalności czy też pozyskiwania coraz to nowych grup odbiorców. To Internet sprawił, że nasze firmy mogą działać w skali globalnej. Jak jednak wyglądał marketing internetowy w przeszłości? Kiedy Internet zaczął odgrywać kluczową rolę w prowadzeniu firmy? I jaką rolę odgrywa dziś?

Zanim powstało www

W latach 70. XX wieku, czyli jeszcze na długo prze tym jak Internet trafił do powszechnego użytku, w Stanach Zjednoczonych powstały pierwsze systemy oparte o działanie Internetu, udostępnione w celach biznesowych różnym firmom i organizacjom do sprawnego przesyłania dużych ilości danych. Były to EDI i EFT, umożliwiały one nie tylko przesył danych z niewyobrażalną do tamtej pory szybkością, ale również pozwalały one na przeprowadzanie transakcji elektronicznych. Niedługo potem, w latach 80.tych powstały pierwsze telezakupy, które pozwalały kupić potrzebne rzeczy bez wychodzenia z domu przez podłączony do telewizora komputer.

Internet w biznesie dziś

Rewolucja World Wide Web i czasy powszechnego dostępu do sieci. Powstanie pierwszych stron www na początku lat 90.tych i udostępnienie Internetu w 1991 roku zrewolucjonizowało nie tylko życie codzienne, ale też sposób prowadzenia biznesu w wielu branżach. Dzięki wprowadzeniu protokołu bezpieczeństwa SSL od roku 1994 zaczęło powstawać wiele sklepów internetowych na Zachodzie.

Pierwszym sklepem online na świecie był Amazon i zaraz po nim eBay, obecnie dwa giganty handlowe. Od tamtego czasu liczba sklepów internetowych i stron firmowych w Internecie zaczęła rosnąć lawinowo. W Polsce wzrost popularności Internetu w biznesie przypada na lata 2000, zaledwie cztery lata po udostępnieniu tej nowej technologii do powszechnego użytku.

Wówczas zaczęły powstawać pierwsze polskie sklepy internetowe, pojawiły się też nieliczne strony przedsiębiorstw prowadzących działalność usługową. Ilość firmowych stron zaczęła wzrastać wraz z ilością użytkowników Internetu.

Internet w biznesie dziś

Obecnie prawie 80% mieszkańców Polski aktywnie korzysta z Internetu, zaś stanowcza większość firm posiada własne witryny. Dziś Internet daje nam niesamowite możliwości, jeżeli chodzi o prowadzenie różnego rodzaju kampanii marketingowych, budowanie marki firmy czy pozyskiwanie nowych klientów. To także ogromny rynek sprzedaży. Tylko rok 2019 przyniósł wielkość sprzedaży online na poziomie 50 mld zł, a w tym wzrosła jeszcze o 35%! Zatem jeżeli chcemy zwiększyć zyski warto wejść z biznesem do Internetu.